Vi har fått en oppgave i formingsfaget, der vi skulle finne
et variert sted, beskrive stedet og lage et hjem til en fantasifigur.
Det var fuktig på bakken, og dråper var med å lage spennende
kunst i naturen. Det varierte materiale var absolutt noe vi kunne tatt med til
barnehagen. Steiner, kongler, gress, lyng, og blader er kjekke materialer som
barna kunne kjent på og utforsket. Barna kunne brukt materialene til det de
ville, ut fra sin egen fantasi. Rammeplanen sier at gjennom arbeid med kunst,
kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna tar i bruk fantasi,
kreativ tenkning og skaperglede (Kunnskapsdepartementet, 2011, s. 37)
Men barna kan ha like mye glede av å bruke
materialene i naturen. De kan bygge hytter, bruke materialet til figurer og
rekvisitter i lek, bare fantasien begrenser.
Pinne-per står midt i huset og ser mot vannet. Han tenker på å ta seg en
dukkert. Han har også en venn, Pinne-pysa, som er litt skjenert, dere ser han så
vidt bakerst i huset, i høyre hjørne.
Her kunne vi utforsket og bygget på enda mer på huset. Vi kunne også brukt stedet til å fortelle spennende historier om Pinne-Per.
Litteratuliste
Kunnskapsdepartementet. (2011). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Rev. utg.). Oslo:
Departementet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar