Grunnelementene
I dette innlegget vil jeg først ta for meg de fire
grunnelementene som hører til i en dramatisk fiksjon. Disse blir brukt i all
dramaarbeid. For eksempel når voksne spiller teater for barn, og i barns
dramatiske lek. (Sæbø, 2004). De fire grunnelementene er: rom, tid, figur og fabel.
Rom
vil si hvor foregår handlingen? I butikken, skogen, hjemme? Det fysiske rommet
må gjøres om til et fiktivt rom.
Tid
er
det tidsrommet der handlingen skjer. For eksempel om det er natt eller dag,
eller en tid på døgnet.
Figur
er de ulike rollene i spillet. Hvem handler det om? For eksempel i prinsessen
på erten, vil de ulike figurene være prinsesse, prins, dronning og konge
.
Fabel
er handlingen og historien i spillet. Hva handler det om? I prinsessen på erten
handler det om en prinsesse som trenger husly, og blir testet om hun er en ekte
prinsesse, hun må sove med en ert under masse madrasser, våkner og har sovet
dårlig. Hun blir sett på som ekte prinsesse og gifter seg med prinsen.
Lese V.S fortelle fritt
Ut ifra det jeg har lest, og undervisningene vi har
hatt i dramafaget skal jeg nå reflektere over forskjellen på å lese et eventyr
opp fra en bok og fortelle det fritt, med egne ord.
Det jeg tenker er den viktigste forskjellen er
blikkontakten. Det å se barnas reaksjoner og innlevelse i historien. Se at de
blir revet med, at de blir overrasket, at de sitter dypt konsentrert for å få
meg seg alt. Flensborg&Thonsgaard (2003) sier at denne kontakten vi får med
de som lytter, gir oss nye krefter og gjør oss til enda bedre fortellere. Det er
jeg veldig enig i. For når en ser hvor engasjerte barna er blir en automatisk
mer engasjert selv.
En annen viktig ting med blikkontakten er
formidlingen fra fortelleren til publikum. Da kan fortelleren bruke
ansiktsuttrykk for å konkretisere handlingen. Flensbrg & Thonsgaard sier at
øynene er fortellerens sterkeste uttrykksmiddel (2003). For med det kan man
vise følelser, og man kan uttrykke humor med et glimt i øyet. Det er mye mer
spennende for barna å se på ansiktsuttrykkene mine og kroppspråket mitt når jeg
forteller, enn å se baksiden av en bok.
Jeg har sett at barn fort kan bli ukonsentrerte og
urolige dersom det er opplesning fra en bok i en samlingsstund. Spesielt dersom det er
en historie de ikke kjenner. Men når fortelleren har blikkontakt og bruker seg
selv blir barna fort engasjert og da kan eventyrstunden bli kjekkere for både
barna og fortelleren.
Litteratur
Flensborg, K. & Thonsgaard, K. (2003). Tid til fortælling. Danmark: Forlaget Klim
Sæbø, A.B (2003). Drama i barnehagen. Oslo:Univeristetsforlaget
Litteratur
Flensborg, K. & Thonsgaard, K. (2003). Tid til fortælling. Danmark: Forlaget Klim
Sæbø, A.B (2003). Drama i barnehagen. Oslo:Univeristetsforlaget
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar