Vi har fått en oppgave i formingsfaget, der vi skulle finne
et variert sted, beskrive stedet og lage et hjem til en fantasifigur.
Jeg kom frem til et
koselig sted på en skogsti. Her var det både trær, busker, lyng, steiner, sopp,
gress, moll og blader som hadde falt ned på bakken. Det jeg likte godt med stedet var
at det var rett ved et vann. Det var klare kontraster der blått vann møtte det grønne gresset. Det var kontraster mellom høye trær, og små busker med lyng. Den
fineste kontrasten var all den lilla lyngen som fylte det grønne og grå
området. Det var veldig idyllisk, og
hyggelig sted. Et sted jeg kunne satt meg ned for å slappe av, og bare nyte
naturen.
Det var fuktig på bakken, og dråper var med å lage spennende
kunst i naturen. Det varierte materiale var absolutt noe vi kunne tatt med til
barnehagen. Steiner, kongler, gress, lyng, og blader er kjekke materialer som
barna kunne kjent på og utforsket. Barna kunne brukt materialene til det de
ville, ut fra sin egen fantasi. Rammeplanen sier at gjennom arbeid med kunst,
kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna tar i bruk fantasi,
kreativ tenkning og skaperglede (Kunnskapsdepartementet, 2011, s. 37)
Men barna kan ha like mye glede av å bruke
materialene i naturen. De kan bygge hytter, bruke materialet til figurer og
rekvisitter i lek, bare fantasien begrenser.
Jeg fant et lite hull
mellom en stein og bakken som ble hjemmet til pinne-per. Først var det bare et
svart hull. Her brukte jeg estetiske virkemidler for å fremheve og lage hjemmet
koseligere. Jeg brukte grå mose som gulv. La pinner og stein som har en hardere struktur for å lage linjene rundt huset. For å skape kontrast og et mer spennende bilde la jeg en rød sopp inni.
Pinne-per står midt i huset og ser mot vannet. Han tenker på å ta seg en
dukkert. Han har også en venn, Pinne-pysa, som er litt skjenert, dere ser han så
vidt bakerst i huset, i høyre hjørne.
Her kunne vi utforsket og bygget på enda mer på huset. Vi kunne også brukt stedet til å fortelle spennende historier om Pinne-Per.
Litteratuliste
Kunnskapsdepartementet. (2011). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Rev. utg.). Oslo:
Departementet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar