mandag 15. september 2014

STED oppgave - Forming

Vi har fått en oppgave i formingsfaget, der vi skulle finne et variert sted, beskrive stedet og lage et hjem til en fantasifigur.


Jeg kom frem til et koselig sted på en skogsti. Her var det både trær, busker, lyng, steiner, sopp, gress, moll og blader som hadde falt ned på bakken. Det jeg likte godt med stedet var at det var rett ved et vann. Det var klare kontraster der blått vann møtte det grønne gresset. Det var kontraster mellom høye trær, og små busker med lyng. Den fineste kontrasten var all den lilla lyngen som fylte det grønne og grå området.  Det var veldig idyllisk, og hyggelig sted. Et sted jeg kunne satt meg ned for å slappe av, og bare nyte naturen. 

Det var fuktig på bakken, og dråper var med å lage spennende kunst i naturen. Det varierte materiale var absolutt noe vi kunne tatt med til barnehagen. Steiner, kongler, gress, lyng, og blader er kjekke materialer som barna kunne kjent på og utforsket. Barna kunne brukt materialene til det de ville, ut fra sin egen fantasi. Rammeplanen sier at gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede (Kunnskapsdepartementet, 2011, s. 37)
  Men barna kan ha like mye glede av å bruke materialene i naturen. De kan bygge hytter, bruke materialet til figurer og rekvisitter i lek, bare fantasien begrenser.

 Jeg fant et lite hull mellom en stein og bakken som ble hjemmet til pinne-per. Først var det bare et svart hull. Her brukte jeg estetiske virkemidler for å fremheve og lage hjemmet koseligere. Jeg brukte grå mose som gulv. La pinner og stein som har en hardere struktur for å lage linjene rundt huset. For å skape kontrast og et mer spennende bilde la jeg en rød sopp inni. 








 Pinne-per står midt i huset og ser mot vannet. Han tenker på å ta seg en dukkert. Han har også en venn, Pinne-pysa, som er litt skjenert, dere ser han så vidt bakerst i huset, i høyre hjørne.

Her kunne vi utforsket og bygget på enda mer på huset. Vi kunne også brukt stedet til å fortelle spennende historier om Pinne-Per.



















Litteratuliste
Kunnskapsdepartementet. (2011). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Rev. utg.). Oslo: Departementet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar